ASPEK BAHASA DALAM PENYUNTINGAN
Pengertian Penyuntingan
Perihal melakukan pembetulan atau pembaikan
karangan, karya, buku, makalah, manuskrip dan lain-lain.
Peranan
Penyunting
a. Memilih dan menyusun karya orang
atau pihak lain untuk diterbitkan;
b. Menyediakan karya atau sekumpulan
karya orang lain untuk diterbitkan;
c. Menyediakan manuskrip sendiri
untuk diterbitkan.
•SUMBER RUJUKAN
Gaya Dewan Edisi Ketiga
Kamus Dewan Edisi Keempat
Daftar Ejaan
Tatabahasa Dewan
Kamus/Daftar/Glosari Istilah
Tesarus Bahasa Melayu Dewan
Kamus Dwibahasa Edisi Kedua
prpm.dbp.gov.my
•JENIS
PENYUNTINGAN
*
Penyuntingan Substantif
*
Penyuntingan Kopi
Aspek bahasa dalam penyuntingan
lebih menjurus kepada peranan penyunting kopi
•Peranan Penyunting Kopi
Edtior berperanan untuk :-
i. memotong, menambah atau membetulkan sesebuah karya mengikut keperluan dan kesesuaian
bagi menjamin karya penulis memenuhi piawai penerbit
ii. Memastikan karya memperkatakan
tujuan karya itu;
iii. Melenyapkan pertentangan
fakta;
iv. Membetulkan kesalahan dan
kerancuan aspek bahasa seperti ejaan, ayat, frasa, pemilihan kata, tanda
baca,penggunaan huruf besa, penggunaan
huruf kecil, kependekan, penggunan istilah dan sebagainya.
Penyuntingan
Substantif
Pembaikan atau
penambahbaikan dari aspek isi dan organisasi sesebuah karya itu. Antaranya, isu
yang berkaitan dengan penggunaan bahasa yang lewah, pengungkapan pemikiran
penulis, fakta yang tepat, plagiarisme, pengolahan yang segar, inti pati cerita
yang mekar dan bersesuaian, dan mengikut standard yang ditetapkan penerbit.
•PENYUNTINGAN KARYA KREATIF
Ingatlah 5 Perkara:
a. Anakronisme
b. Bahasa
c. Dialog
d. Bahasa Basahan dan Dialek
e. Plot
•Anakronisme
Kesilapan menempatkan sesuatu
peristiwa, tokoh, tempat, percakapan dan sebagainya pada zaman yang sebenarnya.
1. Hang Jebat melihat-lihat jam
tangannya sambil membetul-betulkan
songkoknya.
2. “Cis! Nanti aku tembak kau
dengan M16 ini,” teriak Tun Perak.
3. Rosli Dhobi, pejuang
kemerdekaan Sarawak mati digantung pada tahun 1959 kerana membunuh Duncan
Stewart.
Bahasa
1. Ejaan
2. Istilah
3. Tatabahasa
4. Semantik
5. Gaya Bahasa
6. Tanda Bacaan
TANDA BACAAN
i. Membantu penyusunan frasa,
klausa dan ayat.
ii. Sebagai gambaran seni yang
turut membantu pernyataan sikap, perasaan dan emosi penulis.
1. Tanda Noktah (.)
1.1 Di akhir setiap ayat lengkap.
Kesusasteraan tradisional terbahagi
kepada lisan dan tulisan.
1.2 Penamat ayat perintah atau
suruhan.
Jangan bising.
•1.3 Penamat ayat tanya berbentuk
retorik, yakni yang tidak memerlukan jawapan.
Siapa yang tidak tidak marah kalau
diperlakukan demikian rupa.
1.4 Penamat ayat tanya dalam ragam
cakap pindah.
Ketua Pengarah bertanya siapa pegawai projek
program itu.
•
1.5 Kependekan Nama
Abg. Zohari Abdul Rahman
S. Jibeng
1.6 Selepas setiap nombor senarai
tanpa tanda kurung.
1. Singapura
2. Malaysia
3. Indonesia
1.7 Memisahkan Ringgit Malaysia dengan
sen.
RM149.90
1.8 Menunjukkan tanda perpuluhan.
76.8 peratus
20.59 saat
5.5 juta
1.9 Tanda penulisan senarai
bibliografi atau rujukan
Hashim Othman 2003. Kemahiran
Menulis:Perspektif Komunikasi. Kuala Lumpur.Dewan Bahasa
dan Pustaka.
•2. Tanda Koma
* Tanda pemisah yang sementara sifatnya;
* Memisahkan satu klausa atau
frasa dengan yang lain.
2.1 Memisahkan tiga atau lebih
unsur dalam ayat
Dalam setiap aktiviti sekolah,
seperti program orientasi pelajar baharu, pelantikan pengawas dam perhimpunan,
pihak sekolah perlu menitikberatkan aspek pembudayaan amalan berbudi bahasa dan
nilai murni.
2.2 Memisahkan frasa keterangan
daripada ayat induk dalam ayat songsang.
Selepas persaraan beliau daripada
dunia pendidikan, Mahmud bertukar kerjaya.
2.3 Menggabungkan beberapa ayat
menjadi satu ayat
Selain memberikan sumbangan yang
banyak dalam bidang kesusasteraan Melayu dan bidang kebudayaan, Mahmud Ahmad
merupakan salah seorang aktivis bahasa yang turut terlibat dalam meletakkan
batu asas dalam memperjuangkan kedudukan bahasa Melayu di tempat yang
sewajarnya di Singapura.
•2.4 Menghubungkan ayat-ayat yang
boleh berdiri sendiri dalam ayat majmuk dengan menggunakan kata hubung seperti
dan, sambil, tetapi, kemudian, serta dan lalu.
Bahasa Melayu bukan sahaja
berperanan sebagai bahasa tonggak tamadun bangsa dan negara, khususnya sebagai
bahasa kebangsaan, tetapi adalah antara elemen yang penting sebagai asas kepada
pembentukan rakyat Malaysia yang unggul lagi perkasa.
•2.5 Memisahkan ayat induk daripada
petikan langsung
“Ini ada sepucuk surat untuk
ibumu. Harap Lina sampaikan kepada ibu sebaik-baik sampai di rumah nanti,”
pesan ayahnya sambil menghulurkan surat tersebut kepada Lina.
2.6 Memisahkan keterangan setara
Menurut Pegawai Penyelidik
Radiokimia, Insititut Penyelidikan Teknologi Nuklear Malaysia (MINT), Dr.
Zaharuddin bin Ahmad, aktiviti nuklear ini boleh dibahagikan kepada dua tujuan
utama iaitu keamanan dan bukan keamanan.
2.7 Menyisipkan kata, frasa atau klausa
ke dalam sesuatu ayat atau perenggan
Oleh itu, selain memantapkan
kursus fakulti ini, kerajaan sewajarnya membuka kursus yang sama di IPTA lain
supaya mampu meramaikan profesional pertanian untuk memenuhi keperluan negara
yang semakin berkurangan dan tidak mencaukupi.
2.8 Menandakan Contoh
Dia suka akan novel-novel Melayu,
contohnya Salina, Merpati Putih Terbang Lagi dan sebagainya.
2.9 Menandakan unit geografi
Mahmud lahir pada 29 Mac 1906 di
Kallang, Singapura.
2.10 Memisahkan unsur berlawanan
Yang menang Barisan Nasional,
bukan parti pembangkang.
2.11 Memisahkan kata dengan unsur
ayat
Pementasan itu berakhir pada
pukul 10.30 malam, 7 Mei 2006.
2.12 Menandakan Pengulangan
Aku benci, benci dan benci.
Nyah kau dari sini.
•Sekadar Renungan
Semua wanita yang bercermin mata,masuk
dahulu.
Semua wanita yang bercermin, mata
masuk dahulu.
3.0 TANDA SEMPANG ( - )
Sekurang-kurang ada 10 fungsi
tanda sempang.
3.1 Menunjukkan dan menegaskan
ejaan sesuatu perkataan
Kata p-e-l-a-n-c-o-n-g-a-n dan
p-e-l-a-c-u-n-g-a-n mempunyai makna yang berbeza.
Kata g-o-l-o-n-g-a-n tidak
g-u-l-u-n-g-a-n tidak sama ertinya.
•3.2 Menunjukkan pertuturan yang tidak lancar
“Sa-sa-ya, ” katanya dengan gugup.
3.3 Memisahkan angka yang berbeza
fungsi
ISBN 983-62-8339-0
012-8920460
•3.4 Menggabungkan kata dasar
yang dipendekkan untuk menyatakan sifat.
Anglo-Saxon
Indo-Belanda
3.5 Memisahkan huruf kecil dengan
huruf besar
rahmat-Nya
pra-Kongres
Pan-Malaysia
•3.6 Menandakan penulisan
dalam transliterasi
huruf Arab-Rumi
al-Fatihah
al-Quran
3.7 Memperjelas ungkapan yang
seakan-akan sama
be-revolusi dengan
ber-evolusi
3.8 Merangkaikan angka yang menunjukkan
tahun dengan akhiran –an
zaman 60-an
tahun 1990-an
3.9 Merangkaikan ke- dengan angka
ke-9
ke-30
3.10 Menunjukkan kata
gandaan
porak-peranda
simpang-siur
kertas-kertas kerja
Timbalan-timbalan Menteri
4.
TANDA PISAH (—)
Ada 6 fungsi tanda pisah, dan
bentuknya lebih panjang daripada tanda sempang
4.1 Memisahkan keterangan bagi
sesuatu idea atau siri idea
Sepanjang kerjayanya sebagai ahli
politik pelbagai kemewahan hidup sudah dikecapinya—wang, harta, kuasa dan
wanita, bagaimanapun, dia tidak pernah berasa puas.
4.2 Menggantikan pengulangan nama
penuh penulis dalam sesuatu penulisan, khususnya untuk katalog perpustakaan.
Nordin Hassan—Nordin
Jong Chian Lai—Jong
4.3 Memperlihatkan gangguan aliran
pemikiran penulis, pembicara dan lain-lain yang terhenti,
berubah-ubah dan berpindah-pindah
Semasa berceramah di Labuan—isu
ini sudah saya bangkitkan—pembangunan mapan adalah untuk generasi akan datang.
4.4 Memperkenalkan satu
perkataan atau beberapa
perkataan yang hendak
ditegaskan.
Sejak kematian isterinya dia
mengalami aneka tekanan perasaan—sedih, pilu, duka, lara rindu, dan kecewa.
4.5 Menyisipkan perkataan,
frasa atau klausa untuk
penegasan atau untuk
maksud tertentu.
Setelah balik dari Paris minggu
depan—kalau tidak ada aral melintang—saya akan uruskan perkara itu.
4.6 Menggantikan perkataan
“hingga”
Dalam tempoh 2001-2003 beliau
menuntut di London.
5.0 Tanda Titik Bertindih ( : )
Terdapat 7 fungsi tanda
titik bertindih
5.1 Memperkenalkan atau
menambah keterangan
Pendidikan di Malaysia : Sejarah,
Sistem dan Falsafah
•5.2 Menyenaraikan
sesuatu perkara
Antara karya yang dihasilkannya
ialah:
Pindah, Pemberontakan, Langit
Nanga Hijau
•5.3 Memisahkan judul kecil
dengan judul utama
Penterjemahan : Satu Pengenalan
Islam Hadhari : Cabaran dan
Harapan
•5.4 Memisahkan adegan
dan drama/filem/lakonan
Lantai T. Pinkie, 5:6
(Adegan 5, Babak 6)
5.5 Menunjukkan nisbah
9 : 6
5.6 Memisahkan jilid dan
halaman
rujukan bagi buku berjilid
“Ketrampilan Penulis dalam Menuju
Wawasan 2020”, Dewan Sastera,
7:6:25 (Jilid 7, Bilangan 8 dan
Halaman 25)
5.7 Memisahkan surah dan ayat
al-Quran
al-Baqarah 2:33
(Surah 2, Ayat 33)
6. TANDA KOMA BERTITIK ( ; )
4 fungsi tanda koma bertitik
ialah :
6.1 Memisahkan keterangan
yang
bersiri, yang berlainan kategori,
jika keterangan itu dipisahkan
oleh koma.
Kepada yang berjaya diucapkan
tahniah; kepada yang belum
berjaya, janganlah bersedih.
6.2 Memisahkan dua atau
beberapa
klausa utama yang biasanya
disambung oleh dan, tetapi,
atau,
namun dan lalu
Buat baik berpada-pada;
buat jahat jangan sekali;
jadikanlah ini amalan hidup kita.
6.3 Memisahkan lebih daripada
satu klausa yang terdapat dalam sesuatu ayat.
Kritikan karya itu menggunakan
pelbagai teori normatif;teori strukturalisme;teori takmilah;termasuklah teori
femenisme.
6.4 Memisahkan klausa utama yang
dimulai dengan kata hubung
juga, kendatipun demikian,
malah, selain itu, oleh yang
demkian, seyogianya dan lain-
lain.
Peperiksaan STPM tinggal tiga
bulan lagi; oleh sebab itu dia tekun mengulang kaji.
7. TANDA ELIPSIS ( …)
7.1 Menunjukkan satu siri
atau
senarai nama yang bersambung
yang bermaksud dan seterusnya
atau dan sebagainya.
Kanak-kanak harus diajarkan
membilang 1, 2, 3, 4…
7.2 Menunjukkan pengguguran
bahagian teks sama ada di
awal, pertengahan atau akhir
sesuatu ayat.
…asas-asas yang menjamin
keharmonian dan kestabilan masyarakat. Kemajuan negara banyak bergantung pada
perpaduan rakyat…Tanpa kestabilan, amat
sukar untuk membangunkan dengan negara.
7.3 Memisahkan sekumpulan
perkataan yang pendek
dalam pengucapan dengan
tujuan memberi penegasan.
Buat tempahan itu segera…Telefon
pihak tersebut hari ini juga…Lepas itu buat laporan kepada saya…Saya hendak
awak selesaikan hari ini juga.
9.0 TANDA TANYA ( ? )
9.1 Pada akhir ayat tanya.
Yang mana satu pilihan anda?
9.2 Antara kalimat yang menyatakan
bahagian kalimat yang disangsikan
atau kurang dapat dibuktikan
kebenarannya.
Tragedi itu berlaku sekitar tahun
1876 (?)
10.0 TANDA KURUNG ( )
10.1 Mengapit keterangan
atau penjelasan tambahan.
Dewan Usahawan Bumiputera Sarawak
(DUBS) akan mengadakan mesyuarat tergempar.
•
10.2 Mengapit huruf atau
angka
yang menunjukkan bilangan
Perkara-perkara yang berikut
hendaklah disediakan untuk mesyuarat itu :
(a) Prosiding mesyuarat;
(b) Agenda mesyuarat;
(c) Senarai panggilan mesyuarat.
10.3 Mengapit keterangan
atau penjelasan
sumber bahan.
Antologi puisi Kerikil Tajam dan
Yang Terhempas dan Yang Putus memuatkan 55 buah puisi Chairil Anwar (Penerbit
Dian Rakyat, 1994)
•11.0 TANDA PETIKAN (“ ”)
11.1 Mengapit cakap ajuk.
“Kau hanya pondan yang
berdiri di belakang
perempuan,” kata Rusli
Dhoby.
•11.2 Mengapit petikan langsung
daripada sumber lain
yang panjangnya tidak
lebih daripada tiga baris
Perwatakan Tun Dr. Mahathir
Mohamad digambarkan oleh Subky Latif sebagai “sepanjang perjuangannya juga dia
adalah
seorang yang kontroversial”.
11.3 Mengapit judul rencana,
karangan, puisi dan bab buku
yang digunakan dalam kalimat.
Buku berjudul “Managing The
Non-Profit Organization” yang ditulis oleh Peter F. Drucker amat sesuai menjadi
rujukan bagi pengurusan organisasi yang tidak berorientasikan keuntungan.
8.0 TANDA SERU ( ! )
Hei, jaga sikit mulut itu!
Nah, rasalah tikamanku ini!
Jangan merokok!
•
12. TANDA MIRING ( / )
12.1 Sebagai pengganti kata
dan, atau dan per ataupun
digunakan emasa menulis
nombor alamat.
Tun/Tan Sri/Datuk/Datin/Tuan
Harga bunga itu 90 sen/kuntum.
No. 11, Jalan 12/146, Bandar
Tasik Selatan, 57000 Kuala Lumpur.
•12.2 Dalam penomboran kod
surat rasmi, sistem fail
dan sebagainya.
DBP/2-4/324/6/5-3 (44)
•
13.0 PENULISAN
KATA MAJMUK
a. Kata yang terbentuk dengan
merangkaikan dua atau lebih
sehingga membawa maksud
khusus.
b. Hampir semua kata majmuk
dieja
secara terpisah dan
bentuknya tidak boleh menerima
sebarang penyisipan unsur lain.
•
c. Empat jenis kata majmuk :
i. Rangkai kata bebas
ii. Nama gelaran/jawatan
iii. Istilah khusus
iv. Kiasan/simpulan bahasa
•13.1 Kata Majmuk
Rangkai Kata Bebas
tengah hari
kereta api
alat tulis
kapal selam
•13.2 Kata majmuk
gelaran/jawatan
naib pemuda
ketua wanita
timbalan presiden
inspektor polis
•
13.3 Kata majmuk
istilah khusus
alat pandang dengar
cakera liut
13.4 Kata majmuk kiasan/simpulan
bahasa
kaki pukul
muka tembok
13.5 Kata majmuk yang
ditulis bercantum
apabila
antarabangsa
tandatangan
setiausaha
jawatankuasa
bumiputera
warganegara
•
13.6 Kalau kata majmuk menerima
imbuhan awalan atau akhiran
sahaja, ejaannya tetap terpisah.
terima pakai – diterima pakai
temu duga – menemu duga
13.7 Jika menerima apitan :
kemas kini – pengemaskinian
anak tiri - menganaktirikan
SEKADAR RENUNGAN
jurukur atau juruukur
sama ada atau samada
ibu bapa atau ibubapa
bual bicara atau bicarawara
14.0 PENULISAN KATA PUN
Pun yang bermaksud juga
atau lantas ditulis terpisah.
Berbanding dengan dia,
saya pun hebat dalam perdebatan.
Tanpa banyak bicara dia pun
pergi.
13 pun Yang Bersambung
adapun andaipun
ataupun
bagaimanapun biarpun
kalaupun kendatipun
lagipun
mahupun meskipun
sekalipun sungguhpun
walaupun
SEKADAR RENUNGAN
Jangankan dua kali sekali pun dia
tidak pernah menang.
Surat itu telahpun ditaip.
Walau apapun yang terjadi
saya tetap mencintainya.
15.0 PENULISAN KATA GANDA
i. Kata ganda penuh
ii. Kata ganda separa
iii. Kata ganda berentak
15.1 Kata Ganda Penuh
mukun-mukun
kecil-kecil
molek-molek
cita-cita
minum-minum
santai-santai
15.2 Kata Ganda Separa
mengalu-alukan
ternanti-nanti
sepandai-pandai
bercakap-cakap
umpat-mengumpat
15.3 Kata Ganda
Berentak
porak-peranda
simpang-siur
bukit-bukau
lenggang-lenggok
kuih-muih
SEKADAR RENUNGAN
Sekiranya kata majmuk digandakan,
hanya kata pertama sahaja yang digandakan.
menteri-menteri besar
kertas-kertas kerja
rumah-rumah hijau
•Sekiranya kata majmuk yang telah
mantap atau simpulan bahasa/kiasan yang digandakan, kedua-dua unsur perlulah
digandakan.
warganegara-warganegara
tandatangan-tandatangan
setiausaha-setiausaha
16.0 PENGGUNAAN KATA
16.1 Bila dan Apabila
Bila dia sampai, dia terus marah.
16.2 Kedua dan Kedua-dua
Kedua ibu bapanya telah bercerai.
16.3 Karenah dan Kerenah
Karenah birokrasi
perlulah dikurangkan.
16.4 Ia dan Ianya
Ianya baru bermula.
•16.5 Mereka dan Mereka-mereka
Mereka-mereka yang
mereka-rekakan cerita.
16.6 Dari dan Daripada
Tangan yang menghulur lebih
baik dari yang menerima.
16.7 Berbagai dan Pelbagai
Berbagai data perlu dikumpul.
16.8 Setengah dan Sesetengah
Setengah perkara dapat dikompromi.
16.9 Ialah dan Adalah
Menurut Juita antara masalah
dihadapi sepanjang di luar negara ialah dari segi makan.
Underwater World adalah akuarium
akuatik terbesar di Asia.
16.10 Prihatin dan Perihatin
Keperihatinan kerajaan dengan
menghantar tim perubatan (MASMEDTIM) ke kawasan tersebut amat disanjung.
16.11 Adakah dan apakah
Apakah tindakannya itu betul?
Dia sendiri pun tidak begitu
yakin
apakah dia patut menerima lamaran
Masniah.
17. SEKILAS TENTANG UNGKAPAN DAN
AYAT
17.1 Kata kerja transitif
a. Ada gadis yang tidak mahu
melaporkan kepada ibu bapa
kerana malu dan takut.
•b. Menyentuh tentang agenda
memartabatkan profesion
keguruan dan kaitannya
dengan kualiti guru, beliau
berkata, aspek pemilihan
bakal guru telah diperketatkan.
17.2 Ayat Tergantung
Sebagaimana deritanya seorang
gadis muda yang bertandang ke rumah saya beberapa hari sebelum menjelang
Ramadan.
17.3 Pemilihan Ungkapan
i. Pahang guna senjata sulit
kalahkan Selangor.
ii. Seramai lebih 2,000
orang
pelawat telah mengunjungi
Pameran Pendidikan yang telah
diadakan dari 13 hingga 15 Mei
2005.
•TUJUH PROSES MANUSKRIP YANG
LEBIH BAIK
Manuskrip yang baik adalah
merupakan gabungan dua aspek,
yakni SENI dan KRAFTANGAN.
Kesilapan sebahagian besar
penulis adalah mengharapkan editor menjalinkan kedua-dua unsur itu.
Proses 1 – KAWAL EDITOR
DALAMAN
Menulis itu seni, dan menyemak
semula itu kraftangan. Jangan
biarkannya bermaharajalela dalam
diri anda. Apabila menulis draf,
ketepikan soal bentuk dan gaya.
Semakin senang karya itu dibaca,
maka kian payah usaha untuk
menulisnya.
•Proses 2 – BACA UNTUK
MEYAKINKAN DIRI
SENDIRI
Bacalah manuskrip itu berulang
kali. Yakinlah diri sendiri bahawa perkataan, ungkapan dan ayat adalah indah,
baik dan persis. Gaya bahasanya menarik. Jalan ceritanya menambat hati pembaca.
Usaha menambah baik karya itu hendaklah
terus dilakukan.
Proses 3 – BANYAK-BANYAKLAH
BERSABAR
Mustahil anda dapat menyemak dan
mengeditkan karya itu sebaik
sahaja
anda menyiapkannya. Perkataan,
ungkapan dan ayat yang hendaklah
dipastikan dapat memberi kesan
emosi kepada pembaca.
Proses 4 – GUNAKAN SENARAI SEMAK
Semasa membaca manuskrip,
tanyakan pelbagai soalan.
1.Adakah pendulu karya itu akan
menguntungkan pembaca?
*Maklumat
*Menghibur
2.Adakah pendulu itu menawarkan
fokus yang jelas dan spesifik?
“Angle” atau “slant” (kecondongan) itu
menambat pembaca.
5. Sudahkah pembaca dipimpin
daripada satu persoalan kepada persoalan yang lain?
Pertautan dan jalinan cerita antara
perenggan-perenggan atau dalam
bab-bab.
6. Adakah cerita, persoalan,
mesej, watak dan perwatakan,
yang digarapkan memadai?
Judul?
Tema?
Latar ?
Dialog?
Pemilihan katanya?
7. Adakah anda lebih banyak
menggunakan ayat aktif?
•Ayat pasif lazimnya mendorong
pembacaan yang pasif.
•Ayat pasif memperlahankan aksi
dalam tulisan.
•Penulisan yang berkesan dan
berkualiti itu memerlukan pelaku aksi itu di hadapan ayat.
8. Adakah setiap ayat dibina dengan
kata kerja aktif?
Kata kerja ialah unsur yang cukup
penting dalam
binaan sesuatu ayat. Kata kerja
yang dipilih pun
hendaklah Kuat, dan memberikan
kesan, misalnya
dengan menambahkan kata adjektif.
Dia merenung tajam wajah Rokiah.
Sufian memandang sayu kekasihnya
yang berlalu
meninggalkannya.
Perhatikan ayat pasif berikut:
i.Wajah Rokiah direnung tajam
oleh dia.
ii.Kekasihnya yang berlalu pergi
dipandang sayu oleh Sufian.
9. Sudahkah anda menggantikan
kata-
kata yang panjang dan sukar dengan kata
yang mudah dan ringkas?
Elakkan penggunaan perkataan yang bombastik dan dirasakan gah, tetapi
menyukarkan pemahaman
pembaca.
dekad daripada dasawarsa
minggu daripada pekan
merah ungu daripada merah lembayung
sarapan daripada minum pagi
10. Adakah anda menggunakan ayat
panjang, pendek atau mempelbagaikannya
mengikut keadaan?
Kata-kata yang digunakan boleh sahaja
dalam
bentuk anekdot, peribahasa, pantun,
syair,
dialog harian atau bahasa berirama.
Ayat yang berjela-jela hendak dielakkan
agar
segala yang diungkapkan itu tidak menjadi
seperti khutbah.
Sesuatu perenggan itu paling banyak pun
lima
baris ayat, yakni sekitar 30 perkataan
untuk
satu perenggan.
Proses 5 – PASTIKAN SEMUA
MAKLUMAT,
TERMASUK EJAAN DAN NAHU
PERSIS
Selepas mengedit karya itu anda
haruslah
membaca karya itu sekali lagi.
Kali ini
pembacaan adalah secara perlahan
dan
teliti. Periksa semua fakta,
kata, petikan,
ejaan dan nahu.
Pastikan produk terakhir anda itu
sifar
kerancuan bahasa.
Proses 6 – MEMBUAT SEMAKAN DENGAN
PANCAINDERA TELINGA
Sekarang anda sudah mempunyai
manuskrip yang
jelas dan padat. Baca sekali
manuskrip itu dengan
nyaring. Membaca dengan nyaring
akan
membolehkan kita menangkap nada
dan aliran cerita.
Abu Bakar melontar ibu ciuman
dari atas keretapi.
Hatinya hancur bagaikan tauhu
terhempas ke batu.
Proses 7 – DAPATKAN BANTUAN
APABILA PERLU
a.Tunjukkan tulisan yang siap itu
kepada orang lain apabila anda sudah benar-benar bersedia.
b. Tunjukkan draf manuskrip anda
sebelum sampai ke peringkat akhir.
c.Terimalah kritikan dengan hati
terbuka.
•RENUNGAN TERAKHIR
Aspek bahasa dalam penyunting
adalah merupakan asas kepada penyuntingan yang persis—yang tiada cacat celanya
dari aspek kerancuan bahasa.
apam@dbp.gov.my
No comments:
Post a Comment