TOKOH-TOKOH KESUSASTERAAN MELAYU
TRADISIONAL
TUN SRI LANANG
Nama sebenarnya ialah Tun Muhamad bin Tun
Ahmad. Dilahirkan di Johor. Beliau ialah keturunan Bendahara Melaka dan Johor.
Hidup pada akhir abad ke-17. anak kepada Paduka Temenggung Ahmad. Oleh sebab
itu, beliau mempunyai pengetahuan yang luas dalam sejarah pertuanan Melaka dan
Johor. Kebolehan itu mendorong beliau mengarang. Beliau menjadi Bendahara Johor
pada zaman pemerintahan Sultan Abdul Jalil (1570-1579). Tun Sri Lanang pernah
membantu Raja Abdullah memerintah Johor setelah Sultan Alauddin Riayat Syah
tidak berminat memerintah. Raja Abdullah telah meminta beliau yang bergelar
Bendahara Paduka Raja mengarang buku Sejarah Melayu pada tahun 1612.
Pada tahun 1613, beliau telah dibawa ke
Acheh apabila Johor dikalahkan oleh Acheh. Beliau menemui Syeikh Nurudin
al-Raniri dan mengajar bahasa Melayu kepada Syeikh itu. Di Acheh juga beliau
menyambung penulisan bukunya, ‘Buku Melayu’. Hal ini ada tersebut dalam buku
‘Bustan al-Salatin’ karya Syeikh Nuruddin al-Raniri fasal 12 bab 11. Beliau
sangat meminati kitab-kitab dan buku-buku pengetahuan. Karangan beliau telah
membolehkan kita mengetahui sejarah dan budaya bangsa kita pada hari ini.
________________________________________
NURUDDIN AL-RANIRI
Nama sebenarnya ialah Syeikh Nuruddin bin
Ali al-Raniri. Beliau berasal daripada Render, berhampiran bandar Sirat dalam
daerah Gujerat, India. Beliau pernah mempelajari bahasa Melayu daripada seorang
Jawa ketika berada di Mekah dan mendalaminya daripada ajaran Tun Sri Lanang.
Beliau seorang pengarang yang banyak menghasilkan karya-karya dan memetik serta
menterjemah karangan-karangan daripada bahasa Arab dan Parsi. Beliau sangat
disayangi Sultan Acheh. Atas perintah Sultan Iskandar Thani, beliau mengarang
‘Bustan al-Salatin’ (Taman Raja-raja) pada tahun 1638. Sebelum itu, beliau
telah mengarang kitab al-Mustaqin (1628). Beliau juga telah menterjemahkan
‘Kitab Syarah al-Akaid al-Nasafiya’ ke dalam bahasa Melayu daripada bahasa Arab
dengan namanya ‘Durrat al-Faraid Bisyarah al-Akaid’.
Beliau menentang hebat ilmu suluk yang
dikembangkan oleh Hamzah Fansuri dan Syamsuddin al-Sumatera-i. Untuk itu,
beliau mengarang kitab ‘Tabyan fi Makrifat al-Adyan’ (1664) yang mengandungi
tentangan terhadap ajaran suluk itu. Ada beberapa buah lagi kitab yang
dikarangnya iaitu ‘Asrar al-Insan fi Makrifat al-Roh wal-Rahman’ (1640), ‘Kitab
Akhbar al-Akhirat’(1642) dan ‘Jawahir al-Ulum fi Kasyf al-Maklum’ (1642).
Sebagai seorang ulamak yang disayangi
sultan dan keluarganya, beliau mempunyai pengaruh yang sangat besar di kalangan
pemerintah sehingga penentangannya terhadap Hamzah Fansuri dan Syamsuddin
disokong sultan dan para pembesar lainnya. Beliau merupakan penyumbang utama
dalam bidang keagamaan dan juga kitab ketatanegaraan. Sumbangan beliau
memberikan pengetahuan, petunjuk dan panduan kepada rakyat serta pemerintah.
________________________________________
HAMZAH FANSURI
Beliau sangat terkenal sebagai seorang
pujangga Melayu-Islam dalam zaman kegemilangan Acheh. Beliau dilahirkan di
Barus, Sumatera Utara. Beliau terkenal sebagai seorang penyair dan ahli suluk.
Beliau pernah mengunjungi negeri Pahang, Bentan, Jawa, Siam, Mekah dan Madinah.
Beliau tidak jemu-jemu mempelajari segala ilmu. Beliau juga mengembangkan
ajaran-ajaran agama dengan dibantu oleh Syamsuddin al-Sumatera-i. Namun begitu,
ajaran-ajaran suluknya ditentang hebat oleh Syeikh Nuruddin al-Raniri dan Abdul
Rauf dari Singkel.
Segala pendapat, ajaran, dan karangan
Hamzah dikatakan membahayakan pengikut-pengikut agama Islam. Akibatnya,Sultan
Iskandar Thani memerintahkan kitab-kitab karangan Hamzah dan Syamsuddin dibakar
pada tahun1637. Hamzah Fansuri juga terkenal sebagai seorang penyair yang
menghasilkan karya yang mengandungi kias ibarat, panduan hidup serta teladan
kepada manusia.
Hal ini boleh dilihat dalam ‘Syair Perahu’.
Beliau mengibaratkan kehidupan manusia umpama sebuah perahu. Antara syair-syair
beliau yang lain ialah ‘Syair Burung Pungguk, Syair Dagang, Syair Sidang Fakir
dan Syair Burung Pingai’. Manakala karangan beliau yang lain ialah dua buah
kitab iaitu’ Sarab al-Asyikin dan Asrar al-Ariffin fi-Bayan Ilmu al-Suluk
waI-Tauhid’. Hamzah terkenal dalam Kesusateraan Melayu Tradisional sebagai
orang yang memperkenalkan bentuk syair yang kita kenali sekarang ini. Selain
itu, beliau juga menjadi penyumbang utama dalam Sastera Kitab.
No comments:
Post a Comment