SKEMA JAWAPAN GEMPUR KESUSASTERAAN MELAYU STPM
Bahagian A: SEJARAH
KESUSASTERAAN MELAYU MODEN DAN
KRIIKAN SASTERA
Soalan 1
a) Tiga pembaharuan yang dibawa oleh Abdullah Munsyi
ialah:
F1 - Kisah-kisah
yang diceritakan oleh Abdullah Munsyi [AM] merupakan kisah sebenar.[ 2m ]
H/C- AM tidak
lagi menceritakan kisah-kisah dongeng sebaliknya menceritakan apa yang
dilihatnya. Jelaslah disini bahawa AM mementingkan kisah-kisah yang berpijak di
bumi nyata dan sudah menyimpang daripada penulisan zaman sebelumnya
[ 3m ]
F2 – Dari segi
Bahasa [ 2m ]
H/C- Walaupun
masih terdapat penggunaan bahasa klasik tetapi gaya bahasa AM sudah menampakkan
perbezaan. AM Menggunakan bahasa sehari-hari. Beliau juga menggunakan
perkataan-perkataan baru, disamping itu beliau turut memasukkan perkataan
Inggeris seperti ‘ police’, receipt’
dan sebagainya.
[ 3m ]
F3 – Pendapat
dan nasihat.[ 2m ]
H/C- AM turut
memberi pendapat dalam tulisannya. Contohnya, dalam Hikayat Pelayaran Abdullah, beliau mengkritik sistem pemerintahan
orang barat dan juga membidas sikap pemimpin tempatan yang menurut hawa nafsu.
AM juga lantang mengkritki raja-raja Melayu dan juga orang-orang melayu dari
pelbagai aspek [ 3m]
b) Faktor yang menyebabkan pembaharuan ialah:
F1 – Latar
Belakang keluarga [ 1m ]
H/C – Beliau
dilahirkan dari campuran darah India dan Arab. Bapanya seorang terpelajar iaitu
seorang guru agama dan pernah menjadi Syahbandar Holanda.AM mendapat pendidikan
yang sempurna sejak kecil. Setelah pandai membaca,bapanya menyuruh beliau
menyalin kitab-kitab dalam bahasa Melayu serta Arab. [ 1 ½]
F2 – Fakor Zaman
atau persekitaran [1m]
H/C – Beliau
hidup dalam zaman peralihan kekuasaan dan politik Inggeris sedang memperluas
pengaruhnya, manakala kekuasaan politik Melayu feudal semakin merosot. Beliau
hidup ketika Melaka dan Singapura mengalami kejatuhan ke tangan Inggeris. [ 1
½]
F3 – Faktor
Pergaulan
H/C- AM banyak
bergaul dengan orang-orang Inggeris yang berpengaruh seperti
Raffles,Farquhar,Thompson dan juga W.L. Milne. Mereka inilah yang menggalakkan
AM berkarya. Dengan ini wujudlah keterbukaan fikiran serta pandangan AM dalam
hasil-hasil karyanya. [ 1 ½]
F4 – Faktor
bakat kepengarangan [ 1m ]
H/C- AM
mempunyai bakat besar dalam menghasilkan karya-karya sastera, AM bijak memilih
masalah yang menarik dan dijadikan bahan dalam hasil tulisannya. Beliau juga
pandai menggayakan cara tulisannya sehingga menarik untuk dibaca.[ 1 ½]
Soalan 2
A. Faktor-faktor bidang
kritikan pada tahun enam puluhan ialah:-
i.
Kemunculan pelajar-pelajar atau
mereka yang memiliki ilmu. Selepas
merdeka,kemudahan mendapat pendidikan
semakin ketara .Oleh itu dalam bidang kritikan,muncullah pemegang-pemegang
ijazah yang bergiat dalam bidang seperti Alis Murni,Mohd Nor Azam dan beberapa lagi.
ii.
Rujukan dari luar.Ada antara
pengkritik tempatan yang mendapat ilmu
daripada pengkritik luar seperti dari
Indonesia.contohnya ialah Yahya Ismail yang banyak mendapat ilmu daripada
H>B jassin dan M>S Hutagalung.
iii.
Perkembangan media massa
.bidang kritikan bergerak seiring dengan perkembangan media massa
terutamanya media cetak yang
menjadi wadah kepada penulis
menghasilkan karya tidak kira apa bidang sekalipun.
iv.
Peranan pengiat sastera. Kemunculan badan-badan penggiat sastera dan juga
bahasa. Contoh yang jelas ialah
Dewan Bahasa dan pustaka yang turrut
member ruang yang besar
terhadap bidang sastera.
v.
Pertandingan menulis
sayembera.Pertandingan atau sayembera
dalam bidang penulisan semakin giat
diadalkan sektar tahun enam
puluhan.Setiap karya yang memenagi
hadiah akan dikritik atau dinilai oleh
panel penilai termasuk pengkritik-pengkritik sastera tanah air. Kritikan yang
dilakukan sedikit sebanyak member
suntikan baru terhadap hasil-hasil karya
seterusnya oleh penulis.
B.Ciri-ciri kritikan tahun enama puluhan ialah:-
i.
Wujudnya pendekatan psikologi
dalam bidang kritikan sastera tanah air.
Pendekatan ini dilakukan oleh Baha zain.Manakala Hashim Awang pula menggunakan
pendekatan psikoanalisis.
ii.
Hasil-hasil kritikan telah
dianalogikan contohnya dialog dengan sasterawan mereupakan himpunan kritikan Kassim
Ahmad, Baha Zain pula menghasilkan esei sastera Baharuddin Zainal
iii.
Bidang kritikan sastera semakin
maju kerana kebanyakan pengkritik mempunyai ilmu dalam bidang kritikan dan juga
sastera. Contohnya Hashim Awang melanjutkan
pengajian di luar Negara dalam bidang bandingan .
[25]
BAHAGIAN B (NOVEL DAN
CERPEN)
SOALAN 3
a.
Penutur diatas
muncul kerana Dahlan bertegas
berkhawin dengan Rahimah. Pak Hamid tidak begitu setuju yang terdidik
dengan cara kampong
sedangkan Dahlan terdidik dengan
cara kampung sedangkan
dahlan terdidik dengan cara
Bandar. [5]
b.
Perwatakan pak
Hamid berdasarkan petikan :-
i)
Seorang yang baik hati
.Menerusi petikan ini dapat dilihat kebaikan hati Pak Hamid kerana
mengizinkan dahlan memilih rahimah sebagai isteri walaupun
pada mulanya dia keberatan.
ii)
Seorang yang penyayang .pak
Hamid merupakan seorang yang penyayang kerana dengan ikhlas
menasihati dahlan agar berusaha memimpin Rahimah ke jalan yang benar selepas berkahwin nanti.Pak hamid
juga menasihatii dahlan supaya tidak bersifat bongkak dan lupa daratan apabila senang nanti.
c) Dahlan tidak
menurut kata-kata atau nasihat yang
diberikan oleh Pak Hamid
itu.Bukti-buktinya:-
i) Bersikap
sombong.Selepas mencapai kejayaan dalam
hidup,dia tidak menghiraukan orang bawahanApabila seorang peminta
sedekah dan pengutip derma datang
kerumahnya,dia menunujukkan sikap
dingin.Dia tidak membenarkan peminta sedekah itu datang ke rumahnya lagi.
ii) Tidak bertanggungjawab atau lupa daratan.sepulangnya dia dari luar
Negara,dia gemar berfoya-foya
dengan wanita di luar rumah dan mengabaikan tanggungjawabnya
terhadap isteri.Dia selalu pulang lewat
malam.
iii)
Menggabaikan isteri.dahlan mengabaikan tanggungjawabnya terhadap isteri
selepas hidup mewah.hal ini bercanggah
dengan kata-kata atau kasih sayangnya yang tinggi terhadap
rahimah sebelum dia memiliki rahimah dahulu.Dia sanggup mengetepikan kata-kata
Pak Hamid yang menyuruhnya memilih orang
Bandar.Apabila dia berkahwin dengan rahimah
dan hidup mewah,dia menyimpan
perempuan lain di luar rumah
.
[12]
SOALAN
4
a)
Tema cerpen Nagasaki bertemakan
persahabatan sejati antara cikgu
sulaiman dengan yoshida walupun
berlainan agama dan bangsa persahabatan mereka terjalin erat sehingga
Yoshida tertarik untuk memeluk Islam. Melalui cerpen ini
terkandung 2 persoalan antaranya :-
i)Persoalan Semangat Patriotik –ditunjukkan oleh cikgu sulaiman yang suatu ketika dahulu
merupakan seorang nasionalis.Dia merupakan mantan pelajar
Maktab perguruan Sultan
Idris Tanjung Malim yang mengangumi
perjuangan kebangsaan Indonesia. Beliau amat berbangga dengan kemenangan Jepun ke atas Rusia kerana
telah memberi inspirasi kepada
perjuangan orang Indonesia untuk menentang belanda.
ii) Keburukan Peperangan-kesan peperangan bukan sahaja mengakibatkan kemusnahan tetapi
juga menyebabkan banyak nyawa yang tidak berdosa telah terkorban.kematian isteri Yosida setelah menderita sakit sekian lama
akibat terkena sinaran atom atau
radiasi.
b)
Watak utama dalam cerpen ini ialah Nilakesuma .
Watak inilah penjalin cerita dalam karya tidak langsung ini.Nilai kesuma adalah seorang gadis atau pelajar di Ambang Asuhan Jepun di Universiti
Malaya.dia merupakan anak tunggal
Hj.Usman dan Puan Rohana. Kebolehannya bertutur dalam bahasa Jepun semasa di ambang Asuhan Jepun adalah sederhana
namun dia berjaya melepasi halangan tersebut dan akhirnya berjaya
melanjutkan pelajaran ke Jepun keluarganya
dengan keluarga Yoshida akan
tetap terjalin.
Pemergian ke Jepun ini secara tidak langsung telah menyingkap
satu rahsia keluarga yang telah lama tersimpan. Ini terbukti melalui pernyataan
ayah Nilakesuma .Malah banyak cerita
disebalik pemergian ke sana. Nilai kesuma digambarkan
sebagai seorang gadis yang sentiasa ingin mencari
jawapan akan setiap apa yang
tidak diketahuinya tentang Jepun melalui
ayahnya. Nilakesuma juga menampilkan sifat
mengambil berat terhadap
nilai persahabatan datuknya dengan Yoshida . Malah Nila
sentiasa bersemangat untuk menunaikan hasrat
datuknya yang tidak kesampaian untuk
ke Negara matahari terbit itu.Sebagai cucu kepada
cikgu sulaiman,Nila merasa bertanggungjawab untuk menunaikan hasrat datuknya yang tidak tercapai itu.Sebagai ganti terhadap datuknya,Nila sendiri
telah berusaha mencari dan berkenalan dengan keluarga
Yoshida akan tetap terjalin walaupun berasal dari Negara
dan bangsa yang berlainan.
BAHAGIAN C : DRAMA sudah kematian ayah dan ibu. Dia dipelihara oleh
SOALAN 5
Watak utama dalam
drama ini ialah Dahlan .Hal ini demikian
kerana watak ini diperkenalkan
dari awal hingga ke akhir cerita dan turut memperkembangkan plot
cerita.Dia di pelihara oleh Pak hamid iaitu ayah saudaranya.Beberapa perwatakan negatif digambarkan
oleh pengarang menerusi watak
Dahlan.
i)
Antaranya ialah seorang yang lupa daratan-dalam drama ini dia
digambarkan sebagai seorang yang suka
berfoya-foya sehingga rumahtangganya hancur. Hal ini berlaku selepas dia
pulang dari luar Negara . Isteri rahimah
mengetahui bahawa dia menyimpan
perempuan di luar dan tidak menghiraukan isterinya. Dia juga selalu pulang lewat malam hingga menimbulkan
syak di hati Rahimah.
ii)
Seorang yang bermegah dengan kedudukan-bermegah
dengan kedudukan dan kekayaan sehingga mengetepikan orang bawahan. Contohnya
apabila Rahman datang untuk mengutip derma
bagi badan peerikatan
masyarakat,Dahlan memandang hina kepada
kutipan derma itu.
iii)
Seorang yang tidak kuat pegangan agamanya- dia bertindak mahu membunuh
diuri setelah menyesali perbuatan-perbuatannya. Sikap ini memperlihatkan
pegangan agamanya tidak kuat kerana tidak tahan kepada dugaan atau ujian.
iv)
Seorang yang kedekut-dia
digambarkan sebagai seorang yang tidak mahu menderma apabila diminta berbuat demikian.Sebaliknya
dia menghina Rahman yang datang untuk mengutip derma.
v)
Seorang yang mudah terpengaruh dengan budaya luar-dalam drama ini dijelaskan
bahawa dahlan mudah terpengaruh dengan budaya luar selepas dia belajar
di luar Negara . Budaya itu di
bawa pulang ke Negara sehingga
memusnahkan hidupnya sendiri.
[25]
SOALAN 6
Tema drma ini ialah perjalanan hidup seorang anak
seni. Menerusi drama ini,Noordin
Hassan mengetengahkan perjalanan hidup seorang penyair yang terkenal iaitu J.M
Aziz.Diceritakan bahawa hidup J.M Aziz
sangat rapat dengan
laut.Menerusi sajak-sajak yang dihasilkan nya,kisah susah payah nelayan di laut
dirakamkan dalam sajak-sajaknya.
Lima pemikiran yang terdapat dalam drama ini adalah :-
i)
Tentang semangat
perjuangan.dalam drma ini diceritakan
bahawa JM. Aziz pernah bertugas sebagai polis hutan. Menurut Nik J.M Aziz
mempunyai semangat perjuangan dan
keberanian ketika menentang
pengganas komunis.
ii)
Persoalan atau pemikiran tentang keperitan hidup sebuah keluaga.
Diceritakan bagaimana selepas JM.Aziz menghidap penyakit kusta,kehidupan
keluarganya terhimpit. Mak lijah terpaksa
membantu Pak Aziz mencari rezeki.
iii)
Kreativiti seorang anak seni. Diceritakan tentang JM Aziz mempunyai bakat seni yang
tinggi. Walaupun menghidapi penyakit kusta tetapi
terus menghasilkan karya-karya kreatif. Dia banyak menulis sajak tentang kehidupan
sehariannya dan juga kisah nelayan yang mengharungi cabaran hidup di laut.
iv)
Pemikiran atau persoalan
tentang kesetiaan dan tanggungjawab seorang isteri. Dalam drama ini diceritakan tentang Minah yang setia terhadapp mamat dan
menjaga suaminya itu dengan sempurna.
Pak Lijah juga bertanggungjawab terhadap JM aziz yang menghidapi Kusta.
v)
Keteguhan hati seorang lelaki. Dalam drama ini diceritakan kisah nabi Ayub
dijelaskan mempunyai hati yang teguh
kerana tidak gentar dengan ujian –ujian
daripada iblis. Baginda tetap tabah menghadapi
akan segala bentuk ujian itu.
[25]
No comments:
Post a Comment