SKEMA PEMARKAHAN
Bahagian A: Sejarah Kesusasteraan Melayu
Tradisional:
Soalan No:1:
Tiga
persoalan yang sering diketengahkan oleh pengarang dalam karya-karya sastera
Melayu Tradisional ialah:
i.Persoalan tentang keagungan raja dan
juga Negara.
Contoh
yang jelas dalam teks sejarah Melayu Sulalatus Salatin. Dalam teks ini , raja
digambarkan mempunyai kuasa mutlak dan jika ada orang yang melanggar titah atau
menentang raja, orang itu dianggap derhaka.
Dalam
teks Sejarah Melayu, keagungan raja dikaitkan dengan waad atau waadat, iaitu
perjanjian antara raja dengan rakyat. Waad ini antara lain menggariskan
beberapa panduan untuk raja mahupun rakyat terhadap raja.
Balasan
terhadap rakyat yang menderhaka ialah tulah atau akibat yang buruk. Contoh yang
jelas ialah penderhakaan Hang Jebat dalam Hikayat Hang Tuah dan juga Sang
Rajuna Tapa dalam teks Sejarah Melayu. Kedaulatan raja-raja digambarkan dalam
teks sastera melayu lama seperti yang terdapat dalam Sejarah Melayu. Dalam teks
ini, dijelaskan bagaimana sembah Sultan Mansyur Syah menjadikan raja China
mendapat sakit kedal. Penyakit baginda ini sembuh selepas baginda minum air
kaki Sultan Mansyur Syah.
[5]
ii.Persoalan tentang kepahlawanan.
Persoalan
ini berkaitan dengan keberanian,kegagahan dan juga keperwiraan. Kepahlawanan ini
bukan hanya ada pada diri pemerintah tetapi juga ada pada watak-watak dalam
kalangan rakyat biasa sehingga mereka mendapat anugerah daripada pemerintah.
Dalam
Hikayat Hang Tuah, Hang Tuah digambarkan sebagai seorang pahlawan yang berjaya menaikkan nama Melaka
bukan hanya di Melaka tetapi juga di negara-negara luar yang dikunjunginya.
Kepahlawanan ini diperlihatkan juga oleh watak-watak lain seperti rakan-rakan Hang
Tauh seperti Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan juga Hang Lekiu.Dalam
teks Sejarah Melayu, mereka ini memperlihatkan kehebatan di Majapahit. Menerusi
epik saduran pula epik Ramayana dan Mahabrata mempamerkan kehebatan watak-watak
seperti Rama dan Arjuna. [5]
iii.Persoalan tentang kesetiaan rakyat.
Persoalan
ini turut memainkan peranan penting dalam penulisan teks sastera melayu lama.
Kesetiaan rakyat atau bawahan terhadap raja atau pemerintah menjadi intipati dalam
beberapa buah teks seperti Hikayat Hang Tuah dan Sejarah Melayu.
Jika
berlaku penderhakaan terhadap pemerintah, rakyat akan menerima padahnya. Dalam
teks Sejarah Melayu,Hang Kasturi menerima akibat kerana menderhaka kepada
Sultan Mansyur Syah. Sang Rajuna Tapa menjadi batu kerana menderhaka kepada
Raja Iskandar Syah di Singapura.Hang Jebat pula menerima akibat buruk kesan
daripada penderhakaannya dalam teks Hikayat Hang Tuah.
Kesetiaan
rakyat amat jelas diperlihatkan dalam teks Sejarah Melayu seperti mana yang
ditunjukkan oleh Bendahara Tun Mutahir dan juga Hang Tuah yang sanggup membunuh
rakannya Hang Kasturi. Dalam Hikayat Hang Tuah, Hang Tuah sanggup membunuh Hang
Jebat, walaupun Hang Jebat mahu membela kematiannya. Hang Tuah juga setia
terhadap tugasnya seperti membawa balik Tun Teja ke Melaka dan mengambil kuda
sultan yang jatuh ke dalam kumbahan.
[5]
Terdapat beberapa peranan kesusasteraan:
i. Berperanan sebagai penghibur
Dalam
cerita penglipurlara, pembaca akan berasa terhibur dengan gelagat watak-watak.
Di samping itu, unsur hiburan juga terdapat dalam cerita-cerita jenaka dan
cerita binatang. [2]
ii.Sebagai khazanah ilmu
Dalam
sastera sejarah, pembaca akan mendapat pengetahuan tentang perkembangan
kerajaan, sejarah hidup raja-raja, adat-istiadat, hubungan diplomatik dan
sebagainya.Semua ini boleh dijadikan rujukan oleh pembaca.
[2]
iii.Menjadi sumber pengajaran
Pembaca
dapat memetik pengajaran daripada karya-karya sastera tradisional seperti
pentingnya bekerjasama, pentingnya menanam rasa setia terhadap raja dan negara dan beberapa lagi. [2]
iv.Menjadi contoh dan keunggulan
Keunggulan
tokoh-tokoh dalam sastera melayu Tradisional boleh dijadikan ikutan atau
panduan.Kepahlawanan yang diperlihatkan oleh pahlawan-pahlawan boleh dijadikan
panduan kepada generasi baru.
[2]
v.Alat kritikan dan protes sosial
Kesusasteraan
adalah sebagai alat kritikan dan protes social .Contohnya dalam cerita pak kaduk
dan Si Lebai Malang.Dalam cerita ini, raja atau pembesar dikritik habis-habisan
kerana cuba memanipulasi rakyat biasa.
[2]
Contoh
yang jelas ada dalam teks.
Soalan No:2:
(a) Sheikh
Nurudin al-Raniri dilahirkan di Ranir Gujerat iaitu sebuah pelabuhan
terkenal di India Selatan. Nama sebenarnya ialah Sheikh Nuruddin Ali Al-Raniri
Sheikh Nuruddin berada di Mekah pada tahun 1621 dan apabila tamat pengajiannya
di sana, beliau kembali ke Pahang yang menjadi naungan kerajaan Acheh pada
waktu itu. Pada tahun 1636, beliau ke Acheh sewaktu Sultan Iskandar Muda
mangkat.
Sumbangan beliau yang agak besar ialah
sebagai penulis istana:
Atas
perintah Sultan Iskandar Thani pada tahun 1638, Sheikh Nuruddin telah menulis
kitab Bustanial Salatin ataupun Taman Segala Raja-raja. Beliau juga telah
mempengaruhi Sultan Iskandar Thani sehingga semua kitab tulisan Hamzah Fansuri
dan Syamsudin al-Sumatrani dibakar kerana beliau menentang fahaman tarikat
wujudiah. Beliau juga mengarang kitab Asrar-al-Insan Fi-ma’arifat al-roh-war
rahman pada tahun 1642 yang berkisar tentang perdebatannya tentang roh dan
menegur Hamzah Fansuri.
Sebagai penulis ulama.
Apabila
Sultan Iskandar Muda mangkat dan diganti dengan Sultan Iskandar Thani beliau
menjawat jawatan ulama istana pada tahun
1637. Beliau terlibat dalam bidang penulisan dan karya-karya beliau telah
menitikberatkan soal keagamaan. Contohnya, kitab Akhbar al-Akhirah Fi-ahwal
al-kammah yang memperkatakan tentang kejadian Nur Muhammad s.a.w, Adam,soal
maut,syurga dan neraka.
[15
markah]
(b) Salah sebuah karya beliau yang penting
ialah Bustanul-al-Salatin.Ia merupakan kitab sejarah atau ketatanegaraan. Kitab
ini mempunyai tujuh bab. Bab pertama tentang asal kejadian langit dan bumi, Nur
Muhammad, Luh Mahfuz, al –Qalam dan Sidrat al-Muntaha, al-Jin dan beberapa
lagi.
Bab kedua tentang nabi-nabi mulai
Adam hinggalah kepada Nabi Muhammad s.a.w. Bab ini juga mneceritakan tentang
raja-raja pada zaman Sayyidina Omar, raja-raja Istanbul, sejarah raja-raja
mesir, Rasulullah dan khalifah yang empat, sejarah bangsa arab dan beberapa
lagi.
Bab ketiga tentang raja-raja yang
adil dan pembesar negeri yang arif serta bijaksana. Bab yang keempat berkenaan
raj-raja yang suci, beriman serta bertakwa kepada Allah seperti Sultan Ibrahim
ibni Adham dan Sultan Iskandar Dzulkarnain. Bab kelima pula berkenaan raja yang
zalim dan pembesar-pembesar negeri yang bebal serta tidak taat setia kepada
rajanya. Bab yang keenam berkenaan sifat orang-orang yang mulia dan pemurah
serta pahlawan-pahlawan dalam peperangan Badar dan Uhud. Bab yang ketujuh iaitu
yang akhir adalah tentang akal dan pelbagai jenis ilmu pengetahuan termasuklah
ilmu firasat dan ubat-ubatan
[10
markah]
Bahagian B:Karya Aging Sulalatus Salatin
sejarah Melayu
Soalan No:3
(a) i. dilihatnya
pada tempat raja beristirahat [2]
ii. lalu
dia mempamerkan kepandaiannya [2]
iii tubuhnya
terlantar di Lengkawi [2]
(b) Kepandaian yang ditunjukkan oleh Tuan
Jana Khatib ialah beliau menilik batang pinang sehingga terbelah dua di depan
istana Paduka Seri Maharaja.
[3]
( c) Empat perwatakan Paduka Seri Maharaja
berdasarkan petikan
i.Seorang yang mudah berasa irihati
– baginda iri hati dengan tindakan Tuan Jana Khatib yang dianggap terlalu
pandai sehingga mempersonakan permaisuri baginda.
ii Seorang yang berprasangka buruk –
Paduka Seri Maharaja beranggapan buruk terhadap Tuan Jana Khatib dan dengan
mudah menjatuhkan hukuman bunuh terhadap Tuan Jana Khatib tanpa menyiasat
terlebih dahulu tujuan sebenar tindakan Tuan Jana Khatib itu.
iii.Mementingkan diri sendiri –
Baginda melakukan sesuatu tindakan tanpa berfikir panjang. Baginda melakukan
kezaliman dan tidak bertimbang rasa.
iv.Mementingkan kedudukan – Baginda
takut sekiranya para pembesar dan permaisuri tidak akan menyokong baginda
kerana baginda tidak memiliki kelebihan seperti Tuan Jana Khatib.
[16 markah]
Soalan No:4:
Tiga
unsur muslihat dalam teks ini ialah:
i. Peristiwa
Raja Suran hendak menyerang China.
Kisah
tentang Raja Suran hendak menyerang China diketahui oleh raja China.Oleh itu,
Raja China telah memerintahkan agar Perdana Menterinya melengkapkan sebuah kapal dengan jarum yang
seni dan berkarat,pokok kesmak dan pokok-pokok lain yang sudah berbuah. Di
samping itu, dihantar juga orang tua-tua yang sudah tanggal gigi mereka.
Tujuan muslihat ini adalah untuk memperlihatkan
kepada Raja Suran bahawa jarak antara Temasik dan negeri China sangat jauh.
Raja Suran bertanyakan mereka jarak dari
Temasik ke China dan mereka menjelaskan bahawa jaraknya sangat jauh. Mereka
mendakwa bahawa ketika mereka belayar, mereka masih muda,pokok yang sudah
berbuah itu baru ditanam ketika awal perjalanan manakala jarum yang kecil itu
sebenarnya sebesar lengan.Oleh itu, Raja Suran membatalkan hasratnya untuk
menyerang negeri China.
ii. Muslihat
Tun Perak:
Siam
telah menghantar angkatan perangnya untuk menguasai Melaka. Panglima perangnya
ialah Awi Cakri . Sultan Muzaffar Syah telah menghimpunkan rakyatnya dari
segenap rantau termasuk Kelang. Tun Perak datang ke Melaka dengan membawa anak
isteri sekali untuk menaikkan semangat perjuangan. Muslihat yang dilakukan oleh
Tun Perak ini berhasil dan angkatan Siam gagal menguasai Melaka.
Panglima
kedua Siam, iaitu Awi Dicu mahu melancarkan serangan kali kedua. Kali ini Tun
Perak membuat muslihat dengan meletakkan puntung-puntung api di pokok nyirih,
tumu api-api dan bakau. Tujuannya adalah untuk menakutkan atau menunjukkan betapa
ramainya angkatan Melaka untuk menentang Siam. Awi Dicu membatalkan hasratnya
untuk menyerang Melaka dan Melaka terselamat daripada ancaman Siam.
iii. Muslihat
Tun Pepatih Putih
Orang-orang
Melaka yang dipimpin oleh Tun Perpatih Putih pergi ke negeri China. Di sana,
Tun Perpatih Putih berjaya melihat wajah Raja China dengan tipu
helahnya.Menjadi adat di negeri China, raja mereka tidak boleh dilihat oleh
sesiapa pun termasuk rakyat baginda sendiri.Baginda berada di atas, iaitu di
dalam mongkor kaca. Sesiapa yang masuk ke istana, tidak dibenarkan mendongak.
Bagaimanapun
Tun Perpatih Putih Berjaya melihat wajah raja China. Tun Perpatih menyatakan
bahawa orang Melaka gemar memakan sayur kangkung yang tidak dikerat tetapi
dibelah panjang.Semasa Tun Perpatih Putih dan pengikut-pengikutnya makan
kangkung, mereka terpksa mendongak lalu dapatlah mereka menatap muka raja
China. Motif tipu muslihat ini adalah untuk menunjukkan kebijaksanaan orang
Melaka dan dapat menyesuaikan diri di tempat atau negara lain yang
dikunjunginya.
[25]
Bahagian C: Prosa Melayu Tradisional
Soalan No 4:
(a) Empat kesalahan:
i.Bertutur tidak
sopan dan membuat angkara terhadap nakhoda
ii.Bermuafakat
dengan segala orang dalam jong untuk membunuh nakhoda,tukang dan kiwi.
iii.Bersisip
keris dipinggang tanpa sebab.
iv.Berkelakuan
jahat dan membunuh orang
(b)
Dua persoalan:
i. Ketegasan dalam melaksanakan peraturan
Peraturan yang
dikenakan terutamanya ketika di dalam jong agak ketat.Contohnya terdapat
kesalahan yang membawa kepada hukuman mati.
[3]
ii. Kuasa dan pemimpin
Dalam sesebuah
jong, nakhoda mempunyai kuasa untuk memastikan kepimpinannya berjalan dengan lancar.
[3]
(
c) Tiga mesej:
i. Kepentingan
mematuhi peraturan yang ditetapkan:
Contohnya dengan
adanya undang-undang Laut Melaka, keadaan di dalam jong dapat dikawal kerana
masing-masing terikat dengan peraturan yang telah ditetapkan.
ii.Kepentingan
menghormati ketua
Nakhoda ialah
ketua di dalam jong. Dengan adanya rasa hormat dalam kalangan anak-anak
buahnya, nakhoda boleh menjalankan tugasnya dengan sempurna.
iii. Kepentingan
berkelakuan baik dalam jong.
Apabila berada
dalam sebuah jong, semua orang yang ada itu akan memainkan peranan mereka
masing-maing. Mereka akan cuba untuk berkelakuan baik agar tidak mendapat
hukuman, kerana bagi mereka melakukan kesalahan adalah menempah maut.
[7]
Soalan
No:6
Lima
Persoalan:
i.Kejahilan
yang melampau
Kejahilan Pak Pandir
dalam cerita sangat melampau. Contohnya tidak tahu membezakan antara Pak Imam
dengan kambing,pipit uban dengan Pak Bilal. Beliau juga tidak dapatt membezakan
mayat anaknya sendiri dengan anak orang lain.(Huraikan dengan cerita yang
terperinci) [5]
ii.Penggunaan
fikiran yang membuahkan hasil.
Pak pandir dapat
menggunakan fikirannya sehingga mendapat sebidang tanah setelah bertaruh dengan
seorang peladang.(ceritakan secara terperinci tentang dia bertaruh samada itu
adalah kerak atau madu lebah)
[5]
iii.Kasih
sayang
Kasih sayang
yang diperlihatkan dalam sebuah keluarga iaitu keluarga Pak Pandir. Mereka
berdua hidup dengan harmoni walaupun Pak Pandir banyak menunjukkan sikap negatif.
Iv
Kesabaran menghadapi kebodohan orang lain.
Kesabaran in
dapat kita lihat melalui watak Mak Andeh. Walaupun banyak kebodohan-kebodohan
yang telah dilakukan oleh Pak Pandir, namun dia sentiasa sabar dalam menangani
perkara tersebut( sebutkan beberapa contoh kebodohan Pak Pandir) [5]
v.
Sikap malas yang menyusahkan
Dalam cerita Pak
Pandir kita lihat bagaimana pak Pandir begitu menyusahkan orang lain
terutamanya Mak Andeh.Contohnya Pak Pandir menyusahkan Mak Andeh dengan
menyuruhnya membuat apa saja kerja.Sedangkan Pak Pandir hanya duduk di rumah
saja tanpa membuat sebarang pekerjaan. (sebutkan beberapa contoh yang
mengaitkannya) [5]
Soalan
No:7:
(a) Jenis puisi ialah Nazam [1]
(b) Empat teknik penulisan:
[12]
i.Setiap
rangkap mempunyai dua baris dan jumlahnya seimbang.Oleh hal yang demikian,nazam
ini berbentuk disthikon.
ii.nazam ini mempunyai tujuh
rangkap. Skema rima bagi setiap rangkap ialah aa
iii.jumlah sukukata dalam baris
adalah antara 12 hingga 13 sukukata.
Contoh: Kita ini akan matilah
sudahnya-12sukukata
Pada tuhan kita kembalilah sudhanya-13
sukukata.
iv.jumlah perkataan dalam baris
antara 5 hingga 6 perkataan.
Contohnya: Puas hati tidak sesalkan
dierimu-5 perkataan
Kalau sungguh kamu yakin akan mati-6
perkataan
(c ) Tiga mesej dalam puisi ini.
i. Jangan menurut hawa nafsu:
Kita tidak sepatutnya menurut hawa
nafsu atau perasaan ketika bertindak. Umat islam
yang yakin akan kematian sentiasa
beramal dan tidak leka dengan perkara-perkara yang
negatif. [4]
ii. Sentiasa
ingat akan kematian:
Umat islam perlu sentiasa ingat
bahawa semua manusia akan mati dan ajal yang datang
tidak dapat dihalang. [4]
iii. Beringat untuk membuat amalan yang baik.
Umat islam digesa untuk sentiasa
beringat untuk melakukan amalan yang baik agar
apabila kematian mendekati tiada
penyesalan dalam diri mereka. [4]
(Jumlah
markah=12)
Soalan No 8:
(a) Jenis
puisi:seloka
[1]
(b) Bentuk
Repitasi
[5]
-
Repitasi atau pengulangan anafora.
Contohnya:
Ada rumah tiada dijaga
Ada anak tidak dilatih
Ada ternakan tidak dibela
-Repitasi
atau pengulangan responsi.
Contohnya: Ada
masa tiada kuasa
Ada kuat tiada di buat
-Repitasi
atau pengulangan perkataan dalam baris
Contoh:
Biarkan biarkan……(Baris 11)
Sikap Si Luncai, biarkan,biarkan..
(Baris 1)
(c ) Watak
dan Perwatakan Si Luncai [10]
Si
Luncai suka mengambil mudah terhadap sesuatu perkara.
Si
Luncai tidak menjaga rumahnya serta tidak melatih anaknya.
Si
Luncai juga tidak mebela binatang
ternakannya dengan baik.
Si
Luncai tidak menjaga kebun dengan baik.
Si
Luncai juga tidak menggunakan akal
ketika bertindak.
Si
Luncai juga tidak menggunakan ilmu yang ada padanya.
Si
Luncai seorang pemalas.
(d) Empat
teknik penulisan: [8]
Terdiri
daripada 12 baris
Jumlah
perkataan dalam baris antara dua perkataan hingga 6 perkataan dalam sebaris.
Jumlah
sukukatanya pula antara 6 hingga 13 suku kata sebaris.
Rima
akhirnya bebas iaitu abcbdefgbhab.
No comments:
Post a Comment