Saudagar Besar Dari Kuala Lumpur dan DEB
Oleh
SAIFULLIZAN YAHAYA
NOVEL Saudagar Besar Dari Kuala Lumpur ditulis secara bersiri dalam akhbar Mingguan Malaysia dan Utusan Zaman mulai 22 Mac hingga 8 November 1981. Kemudian diterbitkan semula oleh Dewan Bahasa dan Pustaka pada tahun 1982 dalam bentuk novel.
Novel ini secara keseluruhannya cuba membincangkan
Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang telah digubal oleh kerajaan pada tahun 1970
setelah berlakunya tragedi hitam negara pada 13 Mei 1969.
Sebagai tawarikh kemerdekaan yang tersirat,
kemerdekaan negara yang sebenarnya tercapai selepas peristiwa 13 Mei 1969,
walaupun secara tersurat negara telah diberi kemerdekaan pada 1957, tetapi itu
hanya satu bentuk perjanjian di atas meja.
Hakikat ini dapat dilihat kerana selepas sahaja
peristiwa berdarah itu, pihak kerajaan tersedar dan insaf bahawa betapa
perlunya mereka merangka beberapa matlamat dan dasar untuk dijadikan panduan
dalam memelihara kedaulatan negara dan membangunkan sumber-sumber yang dimiliki
demi untuk kemajuan dan pembangunan rakyatnya yang berbilang kaum.
DEB dengan strategi pentingnya adalah untuk memupuk
semula perpaduan dan membina semula negara selepas pengalaman 13 Mei 1969.
Sebagai pengarang yang berpegang teguh kepada konsep
ASAS 50, iaitu Seni untuk Masyarakat, Keris Mas juga dapat dilihat menggerakkan
novel itu daripada ideologi tersebut. Selain itu, novel ini juga ditulis
berkemungkinan kesan daripada buku Revolusi Mental tulisan Datuk Senu Abdul
Rahman (1970) yang membincangkan tentang ehwal sejarah bangsa Melayu.
Keris Mas menggunakan buku Revolusi Mental dalam
penulisan novel Saudagar Besar Dari Kuala Lumpur kerana semangat Melayu yang
cuba dimotivasikan oleh buku ini jelas dapat dilihat pada seorang tokoh utama
yang menjadi pusat naratif novel ini, iaitu Muhammad. Hampir keseluruhan sikap
yang cuba dimotivasikan itu terimej pada watak tersebut.
Namun begitu, perbincangan ini hanya akan menumpukan
kepada beberapa inti pati penting daripada DEB untuk melihat sejauh mana
pandangan Keris Mas terhadap pelaksanaan dasar ini kepada masyarakat Malaysia.
DEB telah dibahagikan kepada tujuh perkara sebagai
garis panduan kerajaan mencapai dasar tersebut. Melalui tujuh perkara tersebut,
dikesani Keris Mas telah menerapkan beberapa dasar yang penting dan seterusnya
menjadi pokok perbincangan dalam novelnya.
Perkara pertama, dalam DEB ialah pengurangan
ketidakseimbangan ekonomi di antara kaum secara muktamad dari segi pendapatan,
pekerjaan dan kekayaan. Seperti yang dicatatkan dalam Buku Dasar Ekonomi Baru:
Inti pati, matlamatnya adalah untuk membawa perubahan dalam sistem ekonomi
terutamanya dalam kalangan orang Melayu kerana kerajaan percaya bahawa sistem
`aparteid' telah digunakan oleh kolonial Inggeris dalam agihan ekonomi di Tanah
Melayu demi keselamatan mereka.
Peranan
Demi mengubah status orang-orang Melayu yang telah
ketinggalan jauh itu, kerajaan telah menyarankan agar orang-orang Melayu
bekerja keras dalam meningkatkan taraf hidup mereka.
Mereka perlu melibatkan diri secara aktif dalam
ekonomi negara. Cadangan kerajaan ini adalah untuk melihat kebolehan dan
memberi pengalaman kepada orang Melayu dalam pembahagian dan pembangunan sumber
ekonomi.
Dalam Saudagar Besar Dari Kuala Lumpur, Keris Mas
telah memberi peranan penting kepada Muhammad, iaitu seorang saudagar yang
menguruskan sebuah anak syarikat milik saudagar Cina, Datuk Tan Chong Seng.
Syarikat ini menguruskan import eksport lada hitam. Namun kebijaksanaan dan
sikap hemah Muhammad telah melawan arus sikap orang Melayu lama.
Kebenaran ini diperlihatkan apabila Datuk Tan kagum
pada kebolehan dan keberanian Muhammad dalam membuat sesuatu rundingan
perniagaan. Kekaguman Datuk Tan kepada Muhammad dalam mentadbir dan mengurus
anak syarikatnya menyebabkan beliau menjadikan Muhammad sebagai rakan kongsi perniagaan
dalam syarikat import eksport lada hitam.
Berdasarkan contoh di atas, Keris Mas cuba membentuk
personaliti watak Melayu yang dikehendaki oleh DEB. Dalam dasar kerajaan
tersebut orang Melayu harus diberi peluang saksama membentuk kekayaan baru dalam
proses pembangunan negara. Selain itu orang Melayu juga harus berani merebut
peluang, seperti Muhammad yang mencuba menerima cabaran dan risiko dalam bidang
perniagaan.
Dalam perkara pertama DEB itu juga dimaklumkan bahawa
untuk memperkembangkan kebolehan orang Melayu, langkah-langkah yang akan
diambil oleh kerajaan dalam mempertingkatkan kebolehan orang-orang Melayu ialah
memberikan pendidikan dan latihan kemahiran terutama kepada generasi muda.
Pendidikan penting dalam pembangunan sesebuah negara kerana generasi mudalah
nanti yang akan mewarisi kepimpinan negara seterusnya.
Selain untuk membangunkan negara melalui pendidikan,
kerajaan juga melihat faktor pendidikan sebagai tonggak penting membentuk satu
sistem nilai baru kepada generasi muda terutamanya dari segi perpaduan negara
dan penyatuan kaum
Seruan kerajaan ini telah dilukiskan oleh Keris Mas
pada watak Rahim, iaitu anak kepada Muhammad dan Robert, anak kepada Datuk Tan.
Kedua-dua mereka sedang menuntut di England, berumur 23 tahun, rakan karib dan
mengambil pengkhususan dalam bidang yang sama, iaitu kejuruteraan lombong.
Kedua-dua watak ini sebenarnya ialah wakil generasi
muda yang menjadi harapan kerajaan untuk sama-sama menggerakkan pembangunan
negara seperti dalam pernyataan DEB tentang pentingnya pendidikan dalam negara
membangun.
Sehubungan dengan itu, jika kita melihat bidang
pengkhususan yang diambil oleh kedua-dua anak muda itu juga selaras dengan
galakan kerajaan yang mahu bidang kemahiran tinggi. Pengkhususan yang diambil
oleh kedua-dua anak muda itu juga secara tersirat digambarkan oleh Keris Mas
betapa bidang kejuruteraan yang sinonim dengan pembangunan adalah penting dan
simbol kepada pembangunan negara.
Selain itu, imej Rahim yang mewakili orang Melayu dan
Robert yang mewakili orang Cina dan merupakan rakan karib sejak bersekolah lagi
adalah imej perpaduan antara kaum yang cuba diutuskan oleh Keris Mas dalam
novel ini.
Dalam perkara pertama DEB juga disentuh tentang
rancangan pembangunan wilayah baru atau dikenali sebagai tanah rancangan
seperti Felda. Melalui program tanah rancangan ini, kerajaan menempatkan orang
Melayu dan seterusnya menyediakan sumber pekerjaan kepada mereka. Tujuan tanah
rancangan ini adalah untuk mengurangkan ketidakseimbangan ekonomi orang Melayu
yang keseluruhan masih tinggal di desa-desa yang telah kekurangan sumber dan
mengalami kejumudan sikap menyebabkan mereka berada dalam kemiskinan.
Program tanah rancangan ini juga berkaitan dengan
perkara kedua DEB yang penting, iaitu membasmi kemiskinan terutama orang-orang
Melayu. Mengikut pemerhatian kerajaan yang serius, pada tahun selepas merdeka
kadar kemiskinan sangat tinggi di kawasan luar bandar dan juga orang-orang
Melayu di bandar.
Justeru, dalam Saudagar Besar Dari Kuala Lumpur, Keris
Mas menggambarkan imej orang Melayu di Lembah Tualang dan Jeram Medang, iaitu
kampung Muhammad yang rata-rata masih bergantung hidup pada sawah dan getah
yang pada waktu itu tidak lagi menjadi sumber pendapatan penting. Faktor ini
menyebabkan penduduk Melayu di situ berada dalam kemiskinan.
Untuk menyelesaikan kemelut kemiskinan yang dialami
oleh kebanyakan penduduk Lembah Tualang dan Jeram Medang, Muhammad, telah mengusahakan
perpindahan orang Lembah Tualang dan Jeram Medang ke tanah rancangan Felda.
Dalam perkara ketiga DEB pula, kerajaan mahu
melibatkan orang-orang Melayu ke dalam sektor-sektor moden. Penglibatan orang
Melayu ini penting demi menjamin kesamarataan agihan sumber hasil bumi negara
dengan bangsa asing.
Oleh itu melalui Saudagar Besar Dari Kuala Lumpur,
Keris Mas telah meneroka satu bidang yang baru walaupun bidang ini sebenarnya
telah diceburi oleh pembesar Melayu di zaman kolonial British dahulu. Bidang
yang dimaksudkan itu ialah bidang perlombongan bijih timah. Lembah Tualang ini
menurut pendapat pakar kaji bumi masih lagi kaya dengan hasil bijih timah. Hal
ini menarik minat Datuk Tan dan rakan kongsinya Muhammad yang mempunyai
pengaruh keturunan di Lembah Tualang untuk menjalankan kembali projek cari gali
bijih timah di sana.
Hasrat ini secara tidak langsung menggambarkan
bagaimana proses kemasukan orang Melayu, Muhammad ke dalam satu bidang
perniagaan yang moden, iaitu dalam sektor perlombongan. Di samping itu,
kerjasama yang digambarkan antara Datuk Tan dan Muhammad melambangkan bagaimana
bentuk agihan itu boleh terjadi.
Dalam perkara keempat DEB pula kerajaan mahu
menggiatkan penggunaan sumber tenaga sepenuhnya dalam sektor moden. Dalam erti
kata lain kerajaan mahu mengurangkan masalah pengangguran terutama dalam
kalangan orang Melayu.
Perkara kelima DEB pula menggariskan bentuk peranan
kerajaan-kerajaan negeri dan persekutuan serta agensi yang berkaitan dalam
membentuk ekonomi negara. Dalam novel ini, watak YB Muhammad Yusuf adalah
sebagai wakil kerajaan negeri. Beliau menjadi rujukan Muhammad dalam
menyelesaikan isu tanah penduduk Lembah Tualang dan Jeram Medang. Dengan kuasa
kerajaan yang miliki oleh YB Muhammad Yusuf, beliau telah menguruskan perpindahan
penduduk Lembah Tualang ke tanah rancangan Felda.
Sebagai seorang pengarang Islam, Keris Mas telah
memberi penilaian kepada DEB yang secara keseluruhan masih mempunyai kelemahan.
Kelemahan yang dikesani oleh Keris Mas ialah tentang aspek pembangunan rohaniah
Islam.
Atas kesedaran ini juga, Keris Mas telah melontarkan
pemikirannya tentang perlunya pembangunan agama seiringan dengan pembangunan
fizikal agar pembangunan yang ingin dicapai dan dicita-citakan oleh kerajaan
itu lengkap dan sempurna.
Justeru melalui tokoh generasi muda Rahim yang
mendapat pendidikan di luar negara dan Lebai Maarup yang hanya mendapat
pendidikan setakat SPM melontarkan pesan kepada Muhammad dan juga kerajaan
bahawa dalam mengejar kekayaan asas-asas keagamaan jangan dipinggirkan.
Selain itu, Muhammad, iaitu seorang saudagar dari
Kuala Lumpur yang menjadi judul novel secara simboliknya ialah imejan kepada
DEB. Rahim secara simbolis mewakili golongan intelektual-akademik yang akhirnya
berjaya mengingatkan ayahnya tentang nilai-nilai budaya bangsa yang harus
dipelihara dalam mengejar kekayaan material.
Lebai Maarup pula lambang kepada golongan agama-ulama
yang mahu pembangunan rohani tidak dipinggirkan juga akhirnya berjaya
mengingatkan Muhammad tentang kepentingan agama dalam mengejar pembangunan
fizikal. Manakala YB Muhammad Yusuf lambang kepada kuasa kerajaan. Begitulah
Keris Mas membuat penilaiannya terhadap DEB yang dirangka oleh kerajaan untuk
memacukan pembangunan negara Malaysia.
No comments:
Post a Comment